Nye tjenester gør livet surt for tv-stationer og tv-udbydere. Netflix, YouTube og andre streamingtjenester løber med tv-seernes opmærksomhed, gunst og ikke mindst penge. Især ’de unge’ under 29 er i disse år ved at fravælge traditionelle tv-pakker. 40 pct. af denne aldersgruppe har skåret forbindelsen til de traditionelle udbydere som YouSee og Stofa, mens tallet for de unge over 40 blot er 3 pct.

Sådan lød det fra Claus Bülow Christensen, ekspert i streamingtjenester og nye medier, ved Antenneforeningen af 1986’ temaaften forleden.

Ifølge Claus Bülow bør de gammeldags tv-stationer med deres flow tv se sig overskulderen, for flere og flere seere vil have streamingtjenester og for tiden melder flere og flere sig på banen.

”Disney+, Amazon Prime, Strive og for nyligt offentliggjorde DC Comics også, at de arbejder med en streamingtjeneste. Dertil kommer, at NFL, organisationen bag amerikansk fodbold, i flere år har drevet en succesfuld streamingtjeneste med adgang til alle kampe og meget, meget mere. Så hvad skulle afholde UEFA fra at lancere noget tilsvarende for Champions League?” sagde Claus Bülow foran de ca. 50 fremmødte.

Han nævnte også, at fremtidens internet muligvis kommer fra signaler fra satellitter og at alle, uanset hvor på kloden de bor, kan få lige godt internet. Og at det vil være en trussel mod antenneforeningernes forretninger.

Denne aften var også TV til stede for at ’danne modvægt’ til streamingtjenesterne. Her fortalte produktchef Bo Bergsted om TV 2’s modsvar, som pudsigt nok er en streamingtjeneste, TV 2 Play.

Den vil TV 2 bruge til at brande sig især overfor unge seere, der i dag finder indhold på andre streamingtjenester.
”De unge skal kunne se alt det, de ellers skal finde andre steder, på vores tjeneste,” sagde Bo Bergsted.