Du har hørt det før, og for de fleste af os kommer det ikke ligefrem som en overraskelse, at priserne på tv-pakkerne stiger i det nye år. Sådan er det jo hvert år.

2023 er desværre ingen undtagelse, når det gælder prisstigninger på tv. Rettigheder til sport trækker udgifterne hos tv-kanalerne op, og det sætter sig i den pris vi alle kommer til at betale for tv i det nye år.

Tv-priser går op

I 2023 stiger priserne på tv i AF86 med hhv. 20, 30 og 40 kroner for grundpakke, mellempakke og fuldpakke.

En del af stigningen kommer fra CopyDan-afgifter, der står for ca. 5 kr. på hver pakke. Derudover sker stigningen på pakkerne hos YouSee, der netop skal betale tv-kanalerne mere for at udbyde dem i tv-pakkerne og i bland selv. Så stigningen kommer med andre ord ikke AF86 til gode.

Driftsbidraget går ned

Mens tv-pakkerne stiger, så falder det månedlige driftsbidrag. Det kan selvfølgelig slet ikke kompensere for stigningen på tv-pakkerne, men er dog et udtryk for, at din antenneforening fortsætter med at have fokus på at holde sine udgifter nede.

Driftsbidraget er den udgift alle husstande i AF86, uanset om man har tv og/eller internet eller ej, betaler for driften af foreningens tekniske installationer og administration. I 2022 er bidraget på 12,50 kr. pr. måned, mens det i 2023 falder til 10,00 kr. pr. måned.

Stigning kommer først til februar

Et andet lille lyspunkt er, at AF86 igen i år først opkræver stigningen i tv-pakkerne fra 1. februar. Det kan foreningen gøre, fordi økonomien er sund og solid og vi derfor kan vente med at indføre stigningen til februar.

Internet bliver billigere

Mens priserne på tv stiger, så er det lykkedes AF86 at forhandle nye priser på internet.

Priserne indføres fra 1. februar og du kan se dem her:

10/10 Mbit/s ....................................    70,00 kr. pr. md.
400/400 Mbit/s (og 200/200 Mbit/s) .....   80,00 kr. pr. md.
1000/1000 Mbit/s (og 450/450 Mbit/s) .. 100,00 kr. pr. md.

Det er lykkedes at få forhandlet priserne med DKTV ned takket være et godt og tillidsfuldt samarbejde med DKTV.

Enkelte afdelinger har ikke vedtaget at opgradere teknik og udstyr lokalt og har derfor de lidt lavere hastigheder i paranteserne.