Den årlige ANGACOM-messe i Køln er ikke umiddelbart interessant for almindelige mennesker. Det er ikke her, man som forbruger kan se de allernyeste tendenser inden for fladskærme, mobiltelefoner, spillekonsoller, streaming-enheder og wearables. Køln-messen henvender sig primært til forhandlere, distributører og producenter af udstyr til internettet, fiberoptik og andre kommunikationsteknologier.

Alligevel er de teknologiske fremskridt, der bliver præsenteret her, relevante for din og min hverdag. Hvis ikke i dag, så i morgen. De fremskridt og den innovation, der bliver præsenteret her, har stor betydning for vores evne til at få mest muligt ud af fladskærme, gamer-pc’ere osv.

Et af hovedtemaerne på ANGACOM-messen i år var fiberudrulning, gigabit-netværk og 10G-teknologi. Blandt de næsten 500 udstillere på messen havde mange et fokus på de nyeste måder at udnytte og udvide eksisterende netværk og teknologi.

10G: Fremtidens internetkapacitet
En teknologi, der fik stor opmærksomhed på messen, var 10G-netværk. Det er et ’næste generations-netværk’, der kommer med hastigheder, som er 10 gange hurtigere end det nuværende 1G-netværk, vi kender i dag. Det kan ændre både privat og erhvervsmæssig brug og udnyttelse af internettet.

På ANGACOM blev der præsenteret en række nye produkter og løsninger, der understøtter 10G-teknologien og på paneldiskussioner blev det belyst, hvordan 10G kan integreres i eksisterende netværk, og hvilke udfordringer, der skal overvindes for at sikre, at det kommer bredt ud til så mange som muligt. Eksperter fra virksomheder som Deutsche Telekom og Vodafone deltog i debatter om, hvordan 10G kan hjælpe med at understøtte virtual reality, 8K streaming og avancerede smarte hjem-løsninger​​.

Her skal det dog med, at man i Tyskland ikke er på niveau med Danmark, når det gælder udrulning af højhastigheds-internetforbindelser, og at det forklarer, hvorfor tyskerne har et større fokus på udrulning end vi nok har herhjemme.

Men derfor kan de tyske diskussioner sagtens have betydning for os, for hvis innovative løsninger finder vej syd for grænsen, gør de det også hos os. 10G-teknologi er grundlaget for hurtigere og mere pålidelig internetforbindelse, som mange af os vil nyde yderligere godt af. Fiberoptik, som er tyndere end et menneskehår, kan transmittere enorme mængder data over lange afstande med minimal forsinkelse. Det betyder, at streaming af film i 4K, videospil i realtid og smarte hjem-teknologier bliver mere tilgængeligt.

Streaming og medieindhold
Et andet vigtigt emne på ANGACOM var fremtidens streamingtjenester og medieindhold. På talrige paneldiskussioner blev det vendt, hvilke typer indhold, der vil drive væksten i industrien fremover – vil det være lineært TV, on-demand, gratis eller betalingsindhold?

Ledende personer fra virksomheder som Netflix, Amazon Prime Video og Warner Bros. Discovery deltog i debatter om, hvordan indhold produceres og distribueres. Diskussionerne handlede også om, hvordan omkostningerne ved at skabe og levere streamingindhold kan håndteres bedre, hvilket i sidste ende kan betyde billigere og bedre tjenester for forbrugerne.

Diskussionerne gik også på, hvordan den stigende konkurrence mellem streamingtjenesterne skaber et behov for bedre og mere innovative brugeroplevelser. Det blev derfor også debatteret, hvordan personalisering af indhold og algoritmer kan hjælpe med at holde på brugerne i et marked, hvor valgmulighederne er mange. Med andre ord, hvordan streamingtjenester kan blive endnu bedre til at fortælle lige netop dig, at deres indhold ikke bare er bedre end konkurrenternes, men ligefrem gøre det på smartere måder.

Også et stigende fokus på bæredygtighed
En anden væsentlig del af paneldebatterne var bæredygtighed, især inden for streaming. Eksperter diskuterede, hvordan virksomheder kan reducere deres klimaaftryk ved at optimere datacentre og strømforbrug i forbindelse med streaming af indhold. Det blev for eksempel foreslået at forbedre den måde, man ’pakker’ signalerne, når de sendes ud i kablerne. På den måde kan man sætte datamængderne ned og igen også nedsætte energiforbruget.

Netop komprimeringsteknologi var da også i fokus hos flere udstillere, der fremviste nye værktøjer til at forbedre streamingkvaliteten og sikre en høj billedkvalitet uden at belaste netværksinfrastrukturen unødigt.

En vigtig diskussion handlede om, hvordan hardwareproducenter kan designe produkter, der er lettere at genanvende, både forbrugerelektronik og større infrastrukturelementer. Eksperter i paneldebatter understregede vigtigheden af at forlænge udstyrets levetid gennem opgraderinger i stedet for udskiftning. De foreslog også bæredygtighedscertificeringer, så producenter kan vise, at de lever op til miljøstandarder, styrke deres brand og tiltrække miljøbevidste kunder.

Cybersikkerhed bliver endnu vigtigere
De senere år har vist os, at cybersikkerhed er lig med sikkerhedspolitik på globalt og stormagtsniveau. Derfor blev dette emne da også berørt i både paneler og blandt udstillere.

I panelerne diskuterede eksperterne vigtigheden af at beskytte brugerdata mod hacking og datalækager, og der blev vist sikkerhedsstrategier, der omfattede kryptering, firewalls og intrusion detection systems (IDS), der kan opdage og blokere mistænkelig aktivitet i realtid. Der var også stor interesse for sikkerhedsplatforme, der bruger kunstig intelligens og machine learning til at forudse og imødegå cybertrusler før de opstår.

ANGACOM-messen i Køln bekræftede, at fremtiden for kommunikationsteknologi er både spændende og udfordrende. 10G-netværk lover højere hastigheder, men kræver samarbejde og investeringer. Debatterne om bæredygtighed og cybersikkerhed viser, at branchen er bevidst om globale udfordringer. Fremskridtene fra ANGACOM-messen vil forme vores digitale fremtid, påvirke, hvordan vi kommunikerer, underholder os og beskytter os online.