En ny mand har sat i stolen som forretningsfører for AF86. Per Rokkedal kommer med mange års erfaring fra tele- og it-sektoren, og han har dermed et klart blik for foreningens fremtid.

Vi har stillet den nye forretningsfører nogle spørgsmål om hans baggrund og forventninger til stillingen.

Hvad er din baggrund?

Jeg har en baggrund fra Tele- og IT-sektoren, hvor jeg har arbejdet med forretningsudvikling, digitalisering, projektledelse og ledelse i både danske og internationale virksomheder. I den forbindelse har jeg i bl.a. TDC og Stofa været involveret i udvikling af fibernet, internet- og mobil tjenester, samt udvikling af produktkoncepter indeholdende internet, mobil og TV til privatkundemarkedet i Danmark.

Hvorfor har du søgt stillingen?

Jeg synes, det er en spændende udfordring at være med til at udvikle antenneforeningen og fortsat sikre et varieret udbud af TV, internet og IT relaterede services, hvor kvalitet, service og pris er konkurrencedygtig i forhold til de mange alternativer der er og kommer i fremtiden.

Hvilke muligheder ser du for antenneforeningen i de kommende år?

Der sker lige nu en stor udvikling inden for antenneforeningens område. I takt med den øgede digitalisering i samfundet er behovet for en sikker og stabil internetforbindelse stigende, ligesom kravene til hastighed skærpes i takt med at familierne anskaffer sig mere og mere udstyr (enheder) og aktivt udnytter forskellige on-line streaming og spil tjenester.

Samtidig er der et opbrud i den måde indhold (TV og film) distribueres på. Tidligere tider med forholdsvis få udbydere og distribution i en fast pakkestruktur, afløses nu i stigende grad af fleksible individuelle valg af kanaler og streaming tjenester.
På streaming området er Netflix førende, men der kommer hele tiden nye udbydere til. Flere af de helt store internationale virksomheder som Disney, AT&T/Time Warner, Comcast, Amazon, Apple, Facebook og Google har investeret kraftigt i både indhold og distribution, så vi vil helt sikkert se både en øget konkurrence og kamp om at være forbrugernes foretrukne indgang til underholdning og andet indhold.

I de kommende år vil antenneforeningen således skulle udvikle og tilpasse sig den øgede konkurrence og navigere sikkert i det stigende udbud af kanaler og streaming muligheder. Samtidig vil også mere og mere indhold, der i dag er tilgængelig fra flere forskellige udbydere, fremover kun være tilgængelig på producentens egen ”kanal”. I forhold til vore medlemmers interesse og ønsker, bliver det derfor vigtigt, at vi fortsat har tilgang til det indhold medlemmerne ønsker.