Vi ser mindre tv, men streamer mere. Det viser den årlige rapport fra DR Medieforskning. Der er ganske vist kun tale om et fald på to minutter set over hele befolkningen, men forskellene bliver tydelige, hvis man ser på aldersgrupper.

Blandt de 20-39-årige har 27 pct. fravalgt at have et traditionelt tv-signal. Blandt de 40+årige er det kun 3 pct.
Samtidig streamer 83 pct. i aldersgruppen 15-29-årige mindst en gang ugentligt, mens det ’blot’ gælder 46 pct. blandt hele befolkningen.

Desuden vurderer DR Medieforskningen, at 64 pct. af de 15-29-åriges forbrug af levende billeder kom fra streaming i 2017.
Blandt hele befolkningen er det blot 26 pct. af forbruget af levende billeder, der kom fra streaming i 2017.

YouTube og Netflix dominerer

Når de unge streamer, er det især YouTube og Netflix, der bliver brugt. YouTube anvendes af 50 pct. af befolkningen, mens tallet for Netflix er på 37 pct.

Og når vi ser mindre tv, rykker vi samtidig væk fra de små tv-kanaler for i stedet at søge mod en streamingtjeneste. Det formindsker behovet for store tv-pakker, og det får altså mange, især blandt de 20-39-årige, til helt at fravælge en tv-pakke eller i det mindste til at vælge en mindre pakke.

Mere radio via nettet

I 2017 faldt forbruget af radio med fem minutter dagligt. Fra 1 time og 56 minutter til 1 time og 51 minutter. Det er især blandt de 20-39-årige, at faldet er mest markant med 12 minutter dagligt. Til gengæld er der i netop denne aldersgruppe en klar stigning i brugen af podcasts, hvor 25 pct. bruger podcasts ugentligt.

Samlet set viser det et billede af en aldersgruppe, der i stigende grad ikke vil lade sig diktere af faste sendetider og forudbestemt indhold, men som selv vil have kontrol over hvad og hvornår.

Mere på mobil end på computer

Endelig blev 2017 året, hvor vi var mere på nettet via mobilen end via computeren. 68 pct. er på nettet dagligt via en mobiltelefon, mens 62 pct. er det fra en computer. I den forbindelse er der, ifølge DR Medieforskning, en ’stor andel af den yngre befolkning, der anser de sociale medier for at være deres vigtigste nyhedskilde’.