En ny spiller træder ind på banen, når TV 2 fra sommeren 2024 skal til at dække den danske superliga. Sammen med Viaplay, der har haft rettigheder til dansk fodbold i en lang årrække, skal TV 2 nu ikke bare sende det danske landsholds kampe, men også kampene fra den bedste danske fodboldrække. TV 2 og Viaplay har i en ny aftale sikret sig rettighederne for en seks-årig periode.
Det store skifte har forståeligt nok skabt enorm begejstring hos TV 2. Frederik Lauesen, sportsdirektør på TV 2, gav hurtigt udtryk for sin glæde over at skulle sende Superliga-fodbold
"Det er en glædens dag for os på TV 2. 3F Superliga har længe stået øverst på vores ønskeliste, da rettighederne indeholder alt det, vi gerne vil stå for på TV 2. Det er dansk. Det er tæt på vores seere og brugere. Og det gør, at vi snart kommer endnu mere rundt i de store danske fællesskaber, der er omkring klubberne i 3F Superliga," sagde Lauesen ifølge tv2.dk. Ifølge Lauesen vil tilføjelsen af superligaen betyde et stærkt mix for seerne.
"Kombinationen af det bedste danske klubfodbold og vores rettigheder til herrelandsholdet og de store slutrunder, der også kommer i fremtiden, er et mix, jeg er stolt af og glad for at kunne tilbyde vores seere og brugere."
Kampene fordeles på en ny måde
Det nye makkerskab mellem TV 2 og Viaplay vil naturligvis være en ny dynamik for dansk fodbold på tv-skærmene. For at sikre, at alle klubber får en fair del af opmærksomheden og sendetiden, har TV 2 og Viaplay indgået en aftale om at dele Superliga-rettighederne på en omhyggeligt afbalanceret måde. I hver spillerunde vil TV 2 vise kampene for første-, fjerde- og sjettevalget, mens de i den efterfølgende runde vil tage sig af anden-, tredje- og femtevalget. Dette skiftevis system vil sikre, at fans af forskellige klubber og spillere får mulighed for at se deres hold i aktion og opleve spændingen i Superligaen fra alle vinkler.
Det nye setup med Superligaen markerer en ny æra for dansk klubfodbold på tv. Det danske publikum kan se frem til en endnu bredere dækning og en unik mulighed for at følge med i deres yndlingshold og stjerner på det danske fodboldlandskab. Samtidig vil dette partnerskab mellem TV 2 og Viaplay bidrage til at fremme dansk fodbold og bringe det tættere på seerne, hvilket kun kan være godt nyt for sportens fremtid i Danmark.