Der må være tilfredshed med bestyrelsens arbejde. Det kunne være konklusionen på årets repræsentantskabsmøde i AF86, hvor der kun var et enkelt spørgsmål om, hvorvidt bestyrelsen havde planer om at indføre fiberforbindelser. Der var spørgsmål og kommentarer undervejs på repræsentantskabsmødet, men det er kun helt naturligt på demokratiets aften, og bestyrelsesformand Dan Norén kunne efterfølgende konstatere, at det havde været et rigtig godt møde.

Hvert år i juni afholder AF86 repræsentantskabsmøde. Her diskuteres årets gang, foreningens økonomi og der vælges medlemmer til foreningens bestyrelse. Dette års møde fandt sted i 3B-afdelingen Folehaven i Valby, hvor godt og vel 70 pct. af foreningens medlemsafdelinger havde fundet vej.

Tv-pakker fylder fortsat meget

Som noget af det første præsenterede bestyrelsesformand Dan Norén på bestyrelsens vegne en omfattende beretning om foreningens aktiviteter i det forløbne år, en generel status på foreningen og på markedet i det hele taget.

Dan Norén indledte beretningen med at konstatere, at man har et tilfredsstillende resultat med et overskud på 1,7 mio. kr. Det skyldes et fokus på at undgå tab på ubetalte regninger og på at holde omkostningerne nede. Den solide økonomi har også gjort det muligt at udskyde prisjusteringer på TV-pakkerne med en måned, så YouSees årlige prisstigninger, der altid kan mærkes fra årsskiftet og januar, først slog igennem i AF86 i februar 2023.

Formanden kunne også berette, at selvom streamingtjenesterne er blevet enormt populære, viser markedsundersøgelser alligevel, at TV-pakker stadig har en betydelig andel. AF86 har dog oplevet en nedgang i antallet af TV-kunder, primært blandt de unge.

Ny aftale sænker omkostninger

På internetområdet er konkurrencen stor med et utal af udbydere, der alle på hver sin vis og efter eget udsagn tilbyder ’markedets bedste internetforbindelse’. I AF86 kan man mange steder få en 1000/1000-forbindelse for 100 kr. om måneden, hvis ens afdeling er skiftet til de såkaldte gigaswitche. I det hele taget har AF86 formået at reducere priserne betydeligt og tilbyde konkurrencedygtige produkter. Foreningen har derfor fortsat fokus på at levere internet af høj kvalitet til en lav pris.

I den forbindelse er infrastruktur et særdeles vigtigt emne, da flere selskaber og internetudbydere forsøger at overtage ejerskabet af afdelingernes net og infrastruktur. I AF86 opfordrer vi medlemmerne til at bevare ejerskabet selv, for at opnå økonomiske fordele og kontrol over indholdet, kom det fra formanden under hans beretning.

Endelig har en ny administrationsaftale med BO-VEST givet foreningen reduktioner i omkostningerne til netop administration. AF86 har 74 medlemsafdelinger og er fortsat i vækst med to nye afdelinger. Den ene er inde i foreningen, mens den anden er på trapperne. På vegne af bestyrelsen takkede Dan Norén administrationen og medlemsafdelingerne for deres bidrag og konstruktive samarbejde.

Det var som opfølgning på beretningen, at spørgsmålet om fiberforbindelser faldt, hvor til formandens svar var, at der ikke var planer om at skifte til fiberforbindelser, især når man på den nuværende kabling kunne tilbyde 1000/1000-forbindelser til blot 100 kr.

Driftsbidrag fortsat lavt

Efter beretningen blev regnskabet for 2022 præsenteret og godkendt. Gennemgangen af økonomien viste en sund og stabil økonomisk situation for foreningen og som allerede nævnt et overskud på 1,7 mio. kr. og dertil en egenkapital på nu 15,4 mio. kr.

Mødet fortsatte med behandlingen af indkomne forslag. Her havde bestyrelsen selv fremsat et forslag om nogle små ændringer i vedtægterne, så der fremover kan indkaldes til repræsentantskabsmøder via e-mail og generelt kommunikeres med medlemsafdelingerne via e-mail. Forslaget blev vedtaget.

Næste punkt på dagsordenen var godkendelsen af budgettet for 2024. Her blev der fremlagt et balanceret budget, der vanen tro taget højde for aktuelle og kommende behov i driften og udviklingen af AF86. Forslaget om budgettet indeholdt et forventet overskud for 2024 på ca. 350.000 kr.

Som en væsentlig del af budgettet vedtages driftsbidraget, som er det beløb hver husstand i foreningen bidrager med til administration, vedligeholdelse af infrastruktur osv. Beløbet er i en årrække blev sat ned flere gange. I år var forslaget af fastholde det på de 10,00 kr. pr. måned, som det også har været det seneste år.

Budget og driftsbidrag blev enstemmigt vedtaget. Til sammenligning var driftsbidraget næste 50 pct. højere tilbage i 2020, hvor det månedlige beløb var på 14,42 kr. pr. måned.

Kampvalg om bestyrelsesposter

Efter budgettet var turen kommet til personvalgene. Der skulle vælges fem medlemmer til bestyrelsen. Fire nuværende medlemmer, foruden en af suppleanterne, der også ønskede valg til selve bestyrelsen. Dertil kom at et medlem fra salen på aftenen ønskede at opstille til bestyrelsen. Efter et kampvalg og grundig stemmeoptælling blev Torben Riedel, Claus Hansen, Roan Blichfeldt og Trygvi Streymness alle genvalgt til bestyrelsen, mens Finn Stubtoft gik fra suppleant til bestyrelsesmedlem. Det lykkedes ikke Jørgen Kissenfeldt at opnå valg.

Også ved valget af to suppleanter var der kampvalg. Finn Stubtoft var netop blevet valgt til bestyrelsen og Kenneth Nielsen ønskede genvalg som suppleant. Det lykkedes ham at blive genvalgt og så var der nyvalg til Johnnie Flindt, mens Ib Thomsen ikke opnåede valg.

Efter den formelle dagsorden blev afsluttet, blev der afsat tid til eventuelle andre emner, som medlemmerne ønskede at diskutere. Dette gav medlemmerne mulighed for at dele deres bekymringer, idéer eller forslag direkte med bestyrelsen og de øvrige medlemmer.

Her var der blandt andet forslag fra salen om at afdække nuværende og ønskede kompetencer i bestyrelsen, ligesom der blev spurgt til, om dagsordener og referater fra bestyrelsesmøder var tilgængelige. Dan Norén svarede, at det i mange år har været en kompetence at sikre geografisk spredning i bestyrelsen og at AF86 ikke er underlagt den samme lovgivning som boligselskaber og derfor af strategiske hensyn ikke lægger referater m.m. ud offentligt, men at man altid er velkommen til at kontakte bestyrelsen for at blive opdateret på aktuelle forhold.